torsdag 19 februari 2015

Roligt med stopmotion



Idag fick vi ha en workshop med stopmotion animering. Det var kul. En dag som bara flög förbi.

Hur man gör? Kom på en rörelse och fota med stillbildskamera, 2 bilder per rörelse, det blir

animation av det med hjälp av programmet Film pro va de nu het Final cut Pro och efter ha lagt till

musik för o eftertexter så blir det film.

Jag har funnit hjärtat som jag kan använda till i min egen animering som skall var klar om

två veckor. Igår så fann jag passande musik för jag är klar med sceneriet och karaktärer.

Vadå konstfilm med bara lite naturbilder, nä jag har en idé om en historia som må berättas. Den

handlar om skratt, girlpower, embarrassment.



 

Steg för att göra en animation/ stopmotion film

1 Börja med en storyboard
2 filma den bakgrund som behövs
3 Gör karaktärer akvarellpapper, klipp ut
4 fotografera på greenscreen/grön skärm
5 redigera i Final Cut pro, ta bort reflex, beskär bild, använd det magiska kommandot
6 lägg bilderna i rätt ordning med tänket 2 bildrutor per rörelse för en stopmotion
7 lägg till filmad bakgrund
8 lägg på ljud, få bild o ljud att synka
9 lägg till text, svart början o slut, signera

Så kan det bli något sånt här:

Swimming




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar