måndag 26 oktober 2015

Hänt i veckan

Det var screentryck för hela slanten förra veckan men sen blev jag sjuk efter att ha varit i en över entusiastiskt happy-go-lucky stil en tid. Låt för dagen You can't always get what you want.

Dagen begynnte med ett måndagsmöte och en tyst minut för offren i Trollhättan. Vad är det som har fått denna unge man att begå ett sådant dåd? Hade han inte en kärleksfull mor? En närvarande far? Syskon som brydde sig, vänner? Vad fattas en pojk som gör att han bestämmer sig för att styra ut sig, beväpna sig och attackera oskyldiga människor?

Han behövde ha en plats att vara trygg på. Fem primära behov har människan tak över huvud, mat, värme, sedan de sekundära behoven, sedan de andra. Jag söker Michael Jackson på Youtube, sedan tipsar kanalen mig vidare till hela låtskatten. Tänk om jag sökt ett annat namn, person eller politiskt parti så skulle jag väldigt snart komma vidare till just det som jag söker efter. Musiken är min drog, vilken är din?

Eftersom det kändes relevant kollade jag upp hur debatten efter torsdags kväll gått och flertalet kommentarer finns med därunder, vilket visar på hur spretiga åsikter det finns.
Jag har varit en argbigga en gång, varje månad har jag någon sorts PMS, men pojkar med testosteron jämt och ständigt måste va sitjobbigt.
Försöker förstå. Ibland alltså blir jag förbannad och svär. Jag kastar saker. När jag var liten slogs jag.
Även idag kan jag få lust att slå något men jag har lärt mig att ta kontrollen över mina känslor.


Ta kontroll. Efter att ha lärt mig lite mer om vem jag är, övat Aikido,
har gått i terapi till och från i tio års tid, sökt mig till Buddhismen till att meditera.
Det är rätt att känna det du känner, men du har ett val.
Med karma i åtanke så är det goda gärningar som räknas. Compassion. Medmänsklighet.

Mona Sahlin menar på i en artikel i Metro att det behövs synas mer positiva ordalag och
goda krafter online på nätet med. Låt ljuset släcka mörkret. Tänd ett ljus.


Nyss hemkommen efter möte om nya hemsidan. Åh, hen avgår inte vad synd.

"Om du har ett problem som inte har någon lösning, sluta oroa dig.
Om du har ett problem som har en lösning, sluta oroa dig. " Dalai Lama

“If there is no solution to the problem then don't waste time worrying about it. If there is a solution to the problem then don't waste time worrying about it.”
Dalai Lama

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar