söndag 29 maj 2016

Vem ska jag tro på?

Grattis alla mammor synes över hela sociala medier. En o annan uppskattar sin mor 365 dagar om året. Men just idag är speciellt mammas dag. Det kommer att bli mat med familjen.

Förhoppningsvis med snälla barn, vad?

Har jag skrivit ut den här texten förut?


När kommer Maria sluta hålla om sitt barn, han offrade sig för människors skuld så tröst behöver han, viskas det. 

Katoliken Nyissa. Där sitter muslimen Wafa, ortodoxa Heba, juden Greta, kristna Kristina. Det är åtminstone fem av

 de ledande stora religionerna som sitter samlade vid ett bord. Langen går och det pratas friskt. Kristina lutar sig mot 

Nyissa och undrar

 - Vad tror du om kristna och katoliker?

Kristna går inte ofta i kyrkan, inte lika ofta som katoliker?

Nyissa stirrar häpet på Kristina.

- Hör upp alla, här har vi en som inte tror längre. Kristina har börjat tvivla på sin religion.

Kring bordet sprids igenkännande skratt.

Greta vänder sig till Kristina.

- Darlin, vi har alla våra tvivel, ingen fara.

Nyssa tillägger till  Kristina. 

- Det du säger visar på att du har en stark tro. Det är starkt av dig att erkänna dina brister. 

Jag förstår att din fråga är ärligt menad, men käraste jag har inget direkt svar. Du vet att tron är starkare i

 ett nunnekloster då du får möjlighet till att i ro meditera. Men när du väl har avlagt ett klosterlöfte är du

 bunden till din tro på ett mer nära sätt.

 Du har min tillåtelse det vet syster käraste, men då kommer vi att sakna dig. 

Wafa tillägger

- Du kommer att behöva utse en ersättare, habibi.

- Heba, den ortodoxa säger

Du behöver gå mer mässor, fler besök i din kyrka för att hitta åter till tron.  

Kristina sträcker ut sin hand mot den som talar.

-Tack för ert stöd allihopa, jag kommer att reflektera över detta. Jag kommer att sakna er också, älskade systrar.

 Frid vare med er.  

Vinglasen höjs i en skål 

- Frid. 

 Alla för en och en för alla. 
One for all and all for one!

Cheers 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar