fredag 2 augusti 2013

Giverny - Monets trädgård o Dalis museum

Första augusti 2013
1,5h bussresa från Paris ligger Giverny, där bodde och levde Claude Monet, där finns hans trädgårdar som han målade av. Den Japanska trädgården med näckrosor och trädgården framför huset full av blommor. Det fanns trädgårdsmästare på plats den här dagen jag vart där men jag kom inte på då vad jag skulle fråga. Tog kort på många blomster och bin. Vill tillbaka dit för at se vad som blommar tidigare på våren och året om...

Andra augusti 2013
Salvador Dali har ett museum i Paris, vid Mont Martre. Hans tavlor har blivit till skulpturer och här är en klocka som smältande visar att tiden är ur led. Jag har vågat mig på en av Dalis självbiografier(han har skrivit flera stycken) och det är väldigt uttrycksfullt han skriver om sin kärlek och vånda. Kryckan han lutar sig mot får sin förklaring då Dadaisterna var en speciell grupp konstnärer.

Här är mästaren Dali sig själv för ett slag(1957, Tv serien Whats my Line? vilket översatt til svenska blir Vad är mitt yrke? underhållande för att vara en gammal programidé, känns igen med en panel på fyra som ska gissa någonting...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar