torsdag 16 januari 2014

Idag blev det något gjort

Jag har bokat intensivkurs för körkortet. Äntligen! Detta är andra gången gillt. Första försöket gjorde jag tio år sedan sen har en flytt till Umeå och jobb på McDonken, praktik på Plantagen, arbetslöshet, jobb som diskare på Såstaholm(det var cykelavstånd) o litet annat jox kommit emellan...
Tycker det ska bli skönt o få en till vuxenpoäng. Sedan är det bara det där med jobb men det blir lättare när det går att kryssa i JA för B-körkort. Det är så petigt med att göra jobbansökan.

Nu faller snön utanför fönstret som väntat, vintern kom. Frågan är mer hur länge kommer den att ligga kvar på marken sedan för det varierar litet, ibland är det snö kvar i April, Maj för något tjugotal år sedan...
Planering för Trädgården är det som gäller, det är bara att börja bena ut vad som skall göras med planteringar, frösådd, grönsaker till växthuset(som jag fick i present i fjol). Det blev bara en och en halv gurka för mig förra året, men många fina körsbärstomater, ett par stycken Aubergine också. Vågar jag mig på Squash i år? Hur ska det få plats? Vilka mera blommor blir det?

I mina föräldrars trädgård återkommer varje år jordgubbarna, svarta, röda, vita vinbär, äpplen, plommon, fläder, krusbär.. ja precis, just det beskärning går bra att göra typ nu innan björken savar på en del växter. Idegranen går att beskäras hårt oavsett årstid, men det är en bra tid i februari-mars att beskära bärbuskar. Läs på innan om de nu får bär på årsskotten eller int, jag tror att det är fruktträden som får frukt på två årskott, så tänk efter lite före tänker jag.  

Småfåglarna syns lättare nu i snölandskapet. Här är en klassisk Domherre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar