torsdag 13 augusti 2015

Åh, frihet att vara home alone om så bara för en vecka

Det är sommar och solen skiner. Vad finns det då att göra dagarna i ända? Vem vill inte bara läsa en god bok och ta en fika hur som haver.

WoW biljetterna är slutsålt. Nå, kanske nästa år. Har ju min trädgård att passa. Skulle ha kunnat be grannen ta över vattningen men nu är det för sent, eller hur? 

Tänkte måla ett par tavlor denna vecka. Tanken var god. Penslarna ligger orörda. 
Vart på väg att göra en syatelje av brorsans gamla rum. Fastnade i mitt i. Jag kan ju inte sy.  Så hörde jag igår sommatpratet av en mr kostymör Owe Sandström. Han kunde inte sy men gjorde det ändå. 
Inspirerande att han kunde bli så mycket mer än bara lärare. Men får man hålla på med det man älskar där på fritiden så går det väl ihop på något sätt. 
Jag har ju blivit avrådd från Umeå universitet att bli lärare, men undras om någon annan kommun skulle acceptera mig? Fast nu har jag ju gjort annat i sex års tid eftersom det finns annat att göra i livet än att lära ut antagligen. Bli författare, drömmare. Kommentator. Programledare - nakenkock. 

Vad ska du bli när du blir stor? 

Vilken fråga. Nä jag kommer aldrig bli stor. En inch kortare och jag hade varit en hobbit med babyfötter som bara äter frukostar och påtar i trädgården. 

Jag menar vad ska du bli när du blir stor?

Större? Jag har faktiskt nått 62kg på vågen, men jag hoppas att bli mindre ändå. Med mitt BMI är idealet 55kg så det siktar jag på att bli 7kg lättare innan året slut?
En femårig flicka fick höra att hon vart tjock stod att läsa i tidningen om. Bilden på Enya
visar en normalviktig tjej men hennes BMI fick läkaren att säga till om annat. Mamman blev upprörd.   Femåriga tjejen blev påverkad av moderns beteende men om en vecka kommer allt det lilla flickan tänker på vara vad händer med "My little ponys" frisyr eller något annat relevant för femåriga flickor. 
Så går debatten är BMI inte lite överskattat? Men jag tycker inte det. Det är bra att det finns ett mått men sedan får var och en tänka till lite själv hur man sedan anpassar sig till detta mått. 
Jag har sett vad mitt BMI är för länge sedan men sedan bryr jag mig inte mer i det. 
Mor har sina pikar och tycker att hon själv är tjock men vad är det som är normalvikt då?
Det ligger och pyr i bakhuvudet, det som min mamma har sagt om vikt. Vad jag ser dagligen i reklam av smala modeller rör mig inte i ryggen. Du ser de tre gracerna, de vackra skulpturerna från grekernas guldålder så smala, så vackra. Men jag är jag. Jag gillar god mat och bakelser till efterrätt. 
Fina middagar är mer sällan, ngn gång i månaden trerätters förrätt, huvudrätt och efterrätt i gott sällskap. Resturang än mer sällan då jag föredrar hemlagad mat. Min vikt är det den är på grund av mina val av kosthållning och träning. Jag tror på en sund kropp och hälsan för halsen. Mitt intresse för buddhismen har fått mig att bli mera vegetarian också då det ligger i buddhismen första lag "Jag avstår från att döda", då är det svårt att vara köttätare. Friskis & Svettis två dar/vecka. Cyklar till affären eller går en fotopromenad runt sjön. Variation behöver jag för att inte bli uttråkad så det blir många nya recept i kokboken. 

Men vad ska du bli när du blir stor?

Lite mindre orolig. Jag hoppas bli bra på trädgårdsarbete. Nu gror tomaterna, men jag väntar på sparrisen som inte blir färdig förrän nästa år. Det finns sallad i drivbänken. Krusbären är mogna nu. Nakna kocken kan få göra krusbärssaft och krusbärschutney för variationens skull. 
Beatles - Ticket to ride (påminner mig om första året på gymnasiet -99, från mobbad till ..nobbad) 
Ev'rything is gonna be alright.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar