fredag 14 augusti 2015

Jobb, ordning och måleri

Jag bävar för den här jobbhetsen(dvs jag är arbetssökande) men så läser jag i Arbetet om en kvinna som har glass affär i Stan och det verkar så ordnat att ha ett jobb att gå till 7 på morgonen hem igen 2230. Arbete förberedelse som tar sådan tid och sedan kunderna mellan 12-20. Vilket liv. Det vore nice att ha något som är så ordnat. Läser i samma tidning en bokrecension om arbete förr och nu. Mannen som fick fast anställning som 17-åring och sonen som får glädja sig med det först vid 31 års ålder. 
   Min reflektion: Hur kommer det sig att det svenska samhället gått i stå? Arbetslösheten är vida spridd och vad kan det bero på? Till en del är det teknikens fel. Det har gått så fort fram, nu kan jordbrukarna med maskinens hjälp bruka större områden med konsekvensen anställa färre. Matindustrin går framåt, ännu finns det sysslor som bara människor kan klara av. Plocka bär och frukt lejs till utländska arbetstagare. Det är liksom också så att klädindustri flyttas till platser där det är billigare arbetskraft. Vilka yrken blir då kvar i fina Sverige? Med fina menar jag att den giftiga klädindustrin, overkliga arbetsförhållanden förpassas till utlandet.
Mitt i Friskis passet kommer tankarna om är det så här det är. Det är inte mer än så här. Tankarna som aldrig tar slut. 

Snart är det brist på lärare i viktiga ämnen som naturkunskap. Eller är det bara en tidnings domedagstänk? Domedagen pratades det om i ett sommarprat, en kille som pratade om zombieapokalypsen. Ifall dessa unga män bombarderas med dystopier i alla dessa datorspel hur kommer då ett positivt framåt tänk en verklig omställning att kunna få ta plats.
Densamme dataspelande killen i artikeln har den tanken om att hoppas bli självförsörjande så det är lovande att tänket finns där att bli sin egen människa. 
Tänker på historia, det ämnet avskydde jag i skolan förmodligen för att jag blev trött på alla hemskheter som där fanns. Som liten läste jag en mängd böcker om andra världar det var fantasy med magi och en som reste mellan tidsåldrar som jag minns mest. Sagan om Belgarion är starkare för mig än Sagan om härskarringen för att där finns en stark krigarprinsessa Ce'nedra och magin har en förklaring i Viljan och Ordet vilket jag önskar fungerade i verkligheten. Tänk att du bara föreställer dig det du vill ha och får det skapat, med en viss kraftansträngning dock. Jag gillar Katharine Kerrs fantasy saga om landet Deverry också såpass at det vore nice att se det som en comicbook eller tv-serie, dock är det kanske svårt med tidsresor och olika karaktärer spela samma karaktär men det funkar ju för Dr Who så varför inte? Katharine Kerrs Nevyn lever i en egen dimension om jag minns det rätt jag gillar karma aspekten som går igenom böckerna för det blir snart klart att vad som hänt i ett liv påverkar nästa för karaktärerna i böckerna. 
Något många karaktärer, många namn att hålla reda på men hm. En del böcker går kanske inte att översätta till film. 

Fast David Eddings Belgarion har potential att bli ett lyckat projekt då det är samma karaktärer som går igenom äventyret att ta tillbaka stenen. Eller vore det inte enklare med att göra film av sagan om Elenien? Jag diggar Spjuthök, hjälten med sina mänskliga brister och Sephrenia, hon som är en magiker. Tänk om magi fanns på riktigt?
    Det är inget en glassförsäljare behöver bekymra sig om. Glassen kokas till 85°C dagen börjar kl 0700 med förberedelser sedan kommer kunderna in kl 12 och efter städningen efter stängningsdags går hon hem igen 2230. 
Sia sjunger på David Guettas låt She wolf. När jag såg videon(2012) tänkte jag direkt på Belgarath och Poledra, två karaktärer ifrån David Eddings fantasy Sagan om Belgarion, för de är sådana som skiftar mellan människa och djur. Det var en snygg transition i musikvideon som gav mig hoppet om att kunna göra en rättvis gestaltning av sagan på spelfilm och inte bara en tecknad version. Tillbaka till ritbordet. För Sagan om härskarringen kom ut först tecknad version på 80-talet sedan dröjde det ett par år till spelfilmen så tiden är knapp men först måla tavla till vernissage. Hm kombinera? Slå två flugor i en smäll? Ah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar